Frågor & svar

Här kan du söka i vår FAQ på vanliga frågor.
Här har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret här kan du

Abonnemang

Kan jag överlåta mitt abonnemang ?

Det går bra att överlåta ditt abonnemang och utrustning till en annan person.

För detta krävs ett skriftligt eller muntligt godkännande från båda parter. Kontakta vår butik för överlåtelse eller om du behöver mer information.

Jag vill byta hastighet på mitt bredband, kan jag göra det ?

Det går bra att byta hastighet.

Vid en uppgradering av ditt abonnemang kan vi göra det inom 1-2 arbetsdagar om så önskas . Vid en nedgradering av ditt abonnemang görs det mot en ev aktuell uppsägningstid /fakturaperiod.

Går det att frysa mitt abonnemang?

Ja, i de flesta fall kan du frysa ditt abonnemang.

Kontakta vår butik, om du vill frysa dina tjänster vid BDTV. Som längst kan du frysa abonnemanget i tre månader.

Hur vet jag om mitt abonnemang har bindningstid?

Vi tillämpar så lång det är möjligt *, ingen bindningstid.

Detta gäller Tv och internetabonnemang. Vi har däremot en månads uppsägningstid med början från nästföljande månadsskifte. Detta innebär att följande: Uppsägning sker exempelvis 15/3. Då kommer abonnemanget att upphöra 30/4 som i detta fall blir en månad efter nästföljande månadsskifte.
*vissa paket t.ex. Viasat är 12 månaders bindningstid. Du kan kontrollera om ditt abonnemang har bindningstid och hur långt den sträcker sig genom att logga in i Beställningsportalen

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

Om du önskar avsluta ditt abonnemang kan du kontakta vår kundservice via telefon 0921- 52100 eller via vår kundportal.

På kundportalen väljer ni att "Skapa ett ärende". Därefter är det bara att följa instruktionerna.

Hur lång uppsägningstid har jag ?

Uppsägningstiden är en månad från nästföljande månadsskifte.

Exempelvis: uppsägning 15/3, då avslutas abonnemanget till den sista April.

Allmänna frågor

Antennät i en villa, hur skall det vara?

Antennät principer för konstruktion och montering av multimediauttag, hittar ni i vår guide, Fastighetsnät konstruktion

På vilka platser ligger de analoga kanalerna?

Jag bor i Haparanda kan man få hjälp även där?

Haparanda har vi följande certifierade partners.

RT-Telemontage

Hur kommer man i kontakt med er ?

Lättast är via vårt ärendesystem.

Vi har även support på telefon 0921-52100 som är öppet vardagar 08:00 - 22:00, lördagar och helgdagar 09:00 - 22:00. Gäller ärendet hyra av BDTV-router, inköp av programkort, CA-modul, dekoder eller bredbandsmodem så besök gärna vår butik. Butiken hittar du på Mejerigränd 2 (FD Stadins Glas). Öppettider vardagar 13-17.

Analog Tv

På vilka platser ligger de analoga kanalerna?

Jag har brusig bild ?

Ladda ner vår guide:

BDTV FAQ Jag har brusig bild

Bredband

Tips för att förbättra din uppkoppling

Bredbandsuppkopplingen påverkas av många saker. Om ni är många i familjen och använder många enheter samtidigt belastas bredbandet extra mycket. Surfar du trådlöst så påverkar även det den hastighet du får ut.
Några tips på hur du kan förbättra din uppkoppling:
  • Prova att koppla in dig i routern med sladd, ett trögt wifi är vanligare än många tror. Eller ännu bättre, koppla förbi routern om du kan. Är det trögt så köp en ny router eller ring oss 0921-52100, vi har proffsroutrar till uthyrning.
  • Prova med en annan dator och webbläsare, ibland kan det göra skillnad. Ett snabbt wifi kräver också en relativt ny dator.
  • Placera modem/router rätt. Om du surfar trådlöst, placera ditt modem eller din router väl synligt, fritt och i midjehöjd. Undvik placering nära en basstation för exempelvis en tv eller telefon, eftersom dessa kan störa signalen.
  • Uppdatera mjukvaran. Håll dina program, såsom operativsystem och webbläsare i din dator, uppdaterade. Säkerställ även att din dator är fri från virus, spyware, trojaner och adware genom att använda ett antivirusprogram.
  • Uppdatera hårdvaran. Ny hårdvara klarar ofta högre hastigheter. Se därför till att din dators hårdvara är uppdaterad. Tänk speciellt på att nätverkskort och funktioner för trådlöst surfande är uppdaterade.
  • Testa dig fram. Mät hastigheten regelbundet, via exempelvis bredbandskollen.se. Upplever du låga hastigheter, prova en annan webbläsare eller en annan dator för att se om problemet försvinner. Prova också att stänga av alla program på din dator när du ska mäta din bredbandshastighet.
  • Om inget av detta funkar, ring BDTV support 0921-52100, då får du mer hjälp att felsöka. Det kan också vara något fel på din anslutning som bara vi kan fixa.

Anslut din win 8 dator till ditt trådlösa nätverk

Anslut din win 7dator till ditt trådlösa nätverk.

Hur kopplar jag upp flera datorer till mitt bredband ?

Om du vill koppla flera datorer till din bredbandsanslutning eller ha en trådlös anslutning behöver du en router.

Om man vill köpa routrar och nätverkskort med mera så hittar man det i elektronikaffärer. Ett bra tips om Ni vill slippa en hel massa problem är att hyra en router av oss på BDTV. Då garanterar vi funktionen till och med routern. Kontakta butiken på 0921-52100 eller besök oss på Mejerigränd 2 så hjälper vi Dig.

Digital tv

Hur loggar jag in på ”Mina Sidor”

Du loggar in med ditt kortnummer (14 siffror, inga bindestreck ) och den Pin-kod som du fick vid köpet av programkortet. Saknar du Pin-kod, slå oss en signal 0921-52100 så löser vi det.
programkort

Var skaffar jag CA moduler, programkort och Digitalboxar ?

I vår butik hittar ni allt som behövs. Välkommna in! Öppettider butiken Vardagar 13:00 - 17:00 Mejerigränd 2, 961 61 Boden

Kan man beställa en match (pay per view)

Ja det går alldeles utmärkt, logga in på mina sidor med kortnummer och pinkod för att beställa. Saknar du pinkod eller får problem, ring oss så hjälper vi dig.

Hur gör jag om mitt programkort är borta ?

Då får du köpa ett nytt.

Enklast så kommer du in i vår butik på Mejerigränd 2, så löser vi det.
Det kostar 125 kr att få ett nytt kort och para ihop det med din box eller tv-modul.

Jag behöver hjälp med installation av tv och box, kan ni hjälpa till?

Behöver du hjälp med installationen av din nya digitalbox eller modul är du välkommen att ringa till oss 0921-52100!

Då brukar vi kunna hjälpa dig över telefon. Mot avgift så kan vi även komma hem till dig och på plats installera Modem/TV/Boxar och övrig utrustning.

Hur skall CA-modulen monteras ?

Ofta skall CA-Modulen monteras så här.

Montering-CA-Modul

Måste jag ha ett programkort för att se tv från BDTV ?

Då vi som standard levererar ett analogt basutbud och om du nöjer dig med analog-tv, räcker det att du ansluter en antennkabel mellan antennuttaget i väggen och din tv.
Då behövs inget kort för att titta på tv.
Du behöver ett programkort för att kunna se digital-tv från BDTV .
Det är programkortet som tillsammans med din box ser till att du kan se kanalerna i utbudet du köper, genom att avkoda den krypterade signalen på tv-kanalerna som ingår.

Vad är det för pinkod till digitalboxen från fabrik ?

Pinkoden varierar mellan boxarna.

Dilog DIP-701 och DCH-760 har från fabrik pinkod 1111
och de andra boxarna från BDTV (Dilog/Triax) har i regel pinkod 0000.
Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

Vilka sökinställningar skall det vara för TV / BOX ?

  • Sökfrekvens 330 MHz

  • modulation 64 QAM

  • Symbolrate 6875

  • Nätverkssökning TILL

  • Nätverks ID 100 

Kan jag välja enskilda kanaler ?

Ja, du kan välja enskilda kanaler och lägga till dem till olika paket.

Titta under "Våra Kanalpaket" och BDTV Á la carté så hittar ni de tillgängliga kanalerna. Tillfällig edit: Vi arbetar för tillfället med att omstrukturera BDTV Á la carté. Detta för större valfrihet samt enklare förfarande.

E-post

Ställa in E-post i Windows 10

Ladda ner vår guide: Ställa in E-post Windows 10

Hur ställa in E-post på Windows telefoner

Ladda ner vår guide:

Ställa in E-post på Windows telefon

Hur ställa in E-post på Android

Ladda ner vår guide:

E-post i Android

Vad händer med min e-postadress när jag säger upp mitt bredbandsabonnemang ?

Din e-postadress avslutas i samband med att bredbandsabonnemanget avslutas.

Om du önskar behålla e-postadressen går det bra och då mot en kostnad av 30 kr/mån.

Hur ställa in e-post på Ipad/i phone

Ladda ner vår guide:

Ställa in epost på Ipad-Iphone

Fakturafrågor

Varför är första fakturan på ett högre belopp?

Vi fakturerar månadsvis i förskott, vilket är det vanligaste sättet inom TV- och bredbandsbranschen. Våra fakturor skapas under de första dagarna i varje månad, och beroende på när du tecknar ditt abonnemang så kan månadens fakturering redan vara gjord och du blir då fakturerad först vid nästa månadsfakturering. Exempel: Abonnemanget tecknas 15 september. De fakturor som vi skickar ut 1 september förfaller 30 september och avser oktober månad eftersom det faktureras i förskott.   Du kommer att få din första faktura i början av oktober, med förfallodatum sista oktober. Den fakturan innehåller månadsavgiften för november samt 15-30 september och hela oktober. Därefter rullar det månadsvis med nästa faktura i början av november, med förfallodatum sista november (den fakturan innehåller månadsavgiften för december).

Jag har avbrott i mina tjänster. Hur får jag kompensation?

I händelse av driftstörning så ersätter vi ersätter vi med 1/30 av månadsavgiften för din tjänst för den tid som tjänsten är otillgänglig eller 1/60 av månadsavgiften för den tid som tjänsten fungerar med reducerad kapacitet. Ersättning beräknas från och med dagen efter att felanmälan gjorts till vår support och till och med den dag då tjänsten är återställd. Begäran om kompensation skall ske till vår support inom 30 dagar från den dag då tjänsten är återställd. Ersättning sker genom avdrag på nästkommande faktura. Av administrativa skäl så ersätts inte summor under 25 kr. Ersättning för merkostnader, utebliven intäkt eller motsvarande lämnas ej.

Hur betalar man med Autogiro ?

Enklast gör man det via BG-Online , använd länken

Beställ Autogiro ( direktlänk till BG-online )
annars går det utmärkt att ordna detta i butiken.

Felsökning Bredband

Jag tappar Internet ofta.

Ladda ner vår guide:

Jag tappar Internet ofta

Guide för snabbare bredband

Ladda ner vår guide:

Guide för snabbare bredband

Felsökning Tv

Plötsligt är mina digitala kanaler borta !

Ladda ner vår guide:

Plötsligt är mina kanaler borta

Hur återställer jag digitalboxen till grundutförande ?

Genom att göra en fabriksåterställning så återställer man digitalboxens inställningar till hur de var när den var ny. Funktionen finns i alla våra digitalboxar och används som verktyg för att försöka lösa problem som uppkommit. Efter en återställning så installerar man boxen från början. Det heter lite olika mellan boxarna, detta är huvuddragen
  1. Meny/ Installation
  2. Välj Systemåterställning/fabriksåterställning
  3. om kod erfordras är den 0000
  4. Svara ja på alla frågor
Boxen startar om
  1. Välj land Sverige och Svenska
  2. Välj 16:9 som bildstorlek
  3. Frekvens skall vara 330 MHz
  4. Starta sökning
 

Hjälp

Jag bor i Haparanda kan man få hjälp även där?

Haparanda har vi följande certifierade partners.

RT-Telemontage

Jag behöver hjälp med installation av tv och box, kan ni hjälpa till?

Behöver du hjälp med installationen av din nya digitalbox eller modul är du välkommen att ringa till oss 0921-52100!

Då brukar vi kunna hjälpa dig över telefon. Mot avgift så kan vi även komma hem till dig och på plats installera Modem/TV/Boxar och övrig utrustning.

IP-telefoni

Hur kopplar man in tele-adaptern ?

Ladda ner vår guide:

Hur skall teleadapter kopplas in

Ip-telefoni och routrar

Ladda ner vår guide:

Ip-telefoni och routrar

Playtjänster

Hur loggar jag in på ”Mina Sidor”

Du loggar in med ditt kortnummer (14 siffror, inga bindestreck ) och den Pin-kod som du fick vid köpet av programkortet. Saknar du Pin-kod, slå oss en signal 0921-52100 så löser vi det.
programkort

Har ni play ?

Play ingår när du skaffar kanalpaket från C More eller Viasat. Du som har C More får automatiskt tillgång till C More Play vilket innebär att du kan se stora delar av C Mores innehåll när det passar dig. Du kommer åt C More Play via vår On Demand-tjänst GO i boxen, via appen Canal Digital ToGo till iPad samt via C More Play-apparna som även finns till Android-surfplattor och mobiltelefon.
Viaplay är där du är.
När du väl skaffat Viaplay kan du enkelt välja den enhet som passar bäst för stunden. Vissa TV-modeller har redan Viaplay installerat i sitt gränssnitt, nåbart via fjärrkontrollen. Utveckling pågår hela tiden för att Viaplay ska bli ännu mer tillgängligt.
 

Aktivera CMorePlay

Ladda ner vår guide CMORE play

Aktivera Viaplay

Ladda ner vår guide Viaplay

Säkerhet

Vad är nätfiske/phishing ?

Ladda ner vår guide:

Vad är nätfiske  

Hur konfigurerar jag det trådlösa nätverket på min router ?